11 de maig 2019

Fra Angelico no respira igual a Madrid que a Florència

El lluminós retaule de l’Anunciació que el museu del Prado acaba de restaurar, pintat per Fra Angelico cap el 1450 a Florència, és sens dubte més elaborat que el seu fresc sobre el mateix tema que es contempla al convent de Sant Marc de Florència (foto adjunta). Ara bé, l’Anunciació florentina de Fra Angelico juga amb un as a la màniga. Es troba al mateix lloc on va ser pintada, a l’escala d’accés al primer pis del convent que pugen els visitants d’avui. S’hi topa materialment, després d’un sobtat colze de l’escala, a l’últim tram dels esglaons. L’efecte sorpresa provoca un instant de vacil.lació
davant la presència d’una obra tan coneguda a través de les reproduccions. El visitant no pot mantenir impertèrrit el pas. Dubta sobre la conveniència d’acceptar aquell instant d‘immobilització espontània, allargar-la per contemplar l’obra des de l’inusitat angle inferior que facilita el desnivell de l’escala, amb l’escena emmarcada pel portal i il.luminada per la claror natural de les finestres laterals.
L’angle de visió desconcerta pel fet de ser poc freqüent, encara que la pintura de Fra Angelico no estigui dominada de la passió de la perspectiva que practicaven altres coetanis seus i faci predominar una elevació sense artifici, ingènua. La composició de l’escena és pràcticament idèntica a les dues Anunciacions del mateix autor que s’admiren al Prado i a Florència. L’arcàngel Gabriel, de poderoses ales, comunica el miracle a Maria. Tots dos es troben sota d’una lògia o galeria coberta.
La del Prado, procedent del convent florentí de Fiesole, suma escenes colaterals i un treball de conjunt més minuciós. Però una obra mestra no respira igual un cop traslladada a les sales d’una pinacoteca nacional –encara que hi rebi totes les atencions i el protagonisme que mereix-- que si continua mostrant-se a la paret on va ser pintada segles enrere.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada