22 d’oct. 2021

A les estàtues eqüestres, el cavall sempre per damunt del cavaller

El cavall és un dels animals més ben construïts per l’elegància, l’aplom natural d’aquest noble quadrúpede. En canvi a les estàtues eqüestres dels poderosos acostumen a coixejar, en el sentit que l'animal sempre els guanya en prestància. La part del lluïment de l’escultor pertoca de costum al cavall. El millor exemple d’aquest fet és el monument venecià esculpit per Andrea Verrochio del cavaller Bartolomeo Colleoni al campo de San Zanipolo. Als campi o places de Venècia no hi ha quasi mai monuments escultòrics, almenys no n'hi havia durant la vigència de la Sereníssima, la qual tenia prohibit el culte a la personalitat com a signe distintiu del sistema de govern d’aquesta pròspera república. A un moment en què les arques públiques es trobaven molt necessitades, el condottiere bergamasc Bartolomeo Colleoni, comandant de les tropes venecianes, va deixar en herència al comú una substanciosa donació econòmica a canvi de que li fos erigida una estàtua "davant de Sant Marc". El govern va acceptar els diners, però no va transigir en erigir cap estàtua a la plaça de Sant Marc, on encara avui no n'hi ha ni una. L'estratagema va consistir en emplaçar-la davant de la Scuola de Sant Marc, a la plaça de San Zanipolo, on avui llueix com autèntica obra mestra de l’escultor Verrochio. Just a sota de l’imponent pedestal s’hi despleguen les taules de cafè, des de les quals tot sembla encara més encertat, més lluminós i més elegant, sobretot el cavall.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada