12 de jul. 2016

El Saló Torres Garcia del Palau de la Generalitat hauria de canviar de nom

Un govern incapaç de trobar un mínim pressupost per portar a Barcelona la gran exposició del MOMA novaiorquès sobre el pintor Joaquim Torres Garcia, que ara es contempla a la Fundació Telefònica de la Granvia madrilenya i tot seguit es traslladarà al museu Picasso de Màlaga, no hauria de continuar exhibint a la seva seu oficial un Saló Torres Garcia dedicat als murals noucentistes de l’autor. És la segona bufetada ressonant contra un dels artistes més internacionals formats a Barcelona. La primera va determinar la seva
marxa, quan el successor de Prat de la Riba al capdavant de la Mancomunitat, Puig i Cadafalch, va posar fi a l’encàrrec inacabat dels murals que trobava massa moderns. “M’han despatxat com a un criat”, va manifestar el pintor.
Joaquim Torres Garcia, nascut a Montevideo el 1874 fill de pare mataroní i mare canària, va viure a Barcelona del 1891 al 1920. Aquí es va convertir en un pintor de referència en estreta relació amb els moviments de l‘època, abans de traslladar-se a Nova York, París i Madrid, i de retornar a Montevideo, on moriria el 1949.
La iniciativa de gran exposició antològica per part del Museu d’Art Modern de Nova York (MOMA) va comptar des del primer moment amb la col.laboració del Museu d’Art Nacional de Catalunya (MNAC). Aquest ha hagut de renunciar a acollir-la a Barcelona en la seva itinerància, per manca de recursos. El pressupost del MNAC s’ha vist retallat en un 40% per les administracions durant els últims vuit anys. Madrid i Màlaga han sabut sortejar l’obstacle, Barcelona no.  
D’aquesta manera alguns dels monumentals murals de Torres Garcia al Palau de la Generalitat, com el de la foto adjunta, han estat cedits pel MNAC i formen part de la magna retrospectiva organitzada pel MOMA, però el govern català no ha sabut trobar la mínima partida pressupostària per rebre-la a Barcelona, com estava inicialment previst.
El Saló Torres Garcia del Palau de la Generalitat hauria de canviar de nom, per una doble afront històric. Podria anomenar-se amb més propietat Saló dels Tractes Incomplerts, per exemple, i de passada enriquir-se encara més amb una rèplica del Monument a les Il.lusions Perdudes, del dibuixant i escultor Toni Batllori, erigit fa poc a la Diagonal cantonada Rambla del Poblenou.
Tampoc no disposava de pressupost, va ser tallat en un bloc de granit de 15 tones gràcies al mecenatge inicial de 75 amics a 200 € per cap. El cost final de 30.000 € va ser aportat per set empreses col.laboradores i donat per l’artista a l’oenagé Pallassos Sense Fronteres.















0 comentaris:

Publica un comentari